Serie-ondernemer Bernd Damme (28) wilde de juwelenmarkt opschudden. Zijn startup House of Eléonore moest synthetische diamanten op de kaart zetten.

Maar na drie jaar is het einde oefening. Na het mislopen van een investering van 2,5 miljoen euro is het geld op, zegt Damme tegen Quote. De activiteiten zijn eind juni gestaakt.

Volgens Damme liep zijn bedrijf “te ver voor op de markt”. De laatste maanden draaide House of Eléonore wel winst, maar dat kwam vooral doordat er flink in de kosten werd gesneden.

“Dit gevecht had geen zin. Dan brand je enkel geld van investeerders op zonder dat je echt een stap verder komt”, aldus Damme, die naar eigen zeggen een kwart miljoen euro heeft verloren met het avontuur.

House of Eléonore wilde via internet gekleurde diamanten verkopen die door de mens zijn gemaakt. Deze zogenoemde non-mined diamonds worden gemaakt door pure koolstof onder hoge druk samen te persen. Deze techniek bestaat al sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw, maar is nooit echt door de juwelenwereld omarmt.

Naast de webshop had House of Eléonore ook een shop-in-shop in de Bijenkorf in Rotterdam. Plannen voor een eigen conceptstore in Amsterdam zijn nooit van de grond gekomen.

Cravatta Pelliano ging failliet

House of Eléonore was het derde bedrijf van de 28-jarige Damme. Zijn carrière ging in 2006 van start toen hij als zestienjarige begon met Eye-wear.nl, een bedrijf dat in 2013 voor een onbekend bedrag is overgenomen door een Nederlands consortium van onder meer Citylens en Monobrands.nl.

Zijn tweede bedrijf werd Cravatta Pelliano. Door Damme en zijn compagnons zou iedereen weer ouderwets stropdassen gaan dragen, of zelfs traditionele kostuums. Het kledingmerk werd groots gelanceerd, met helikopters en al, maar ging na amper twee jaar in december 2013 failliet.

Sprout schreef destijds dat het te maken had met het mislukken van een tweede grote investeringsronde. Hierop besloot Rabobank een grote lening, verstrekt als kortlopende schuld, in te trekken. Daarop volgde "een nijpend tekort aan cash".

Nieuwe baan bij interieurzaak

Nu is dus ook het derde geesteskind van Damme ter ziele gegaan. "Ik ben er niet trots op dat dit mislukt is, en heb er genoeg geld ingestoken. Onze 'pockets' waren niet diep genoeg", zegt hij tegen Quote.

Damme hoeft niet werkloos thuis te zitten. Hij is eind vorig jaar aan de slag gegaan als hoofd e-commerce & omnichannel bij Essenza Home, een winkel die dekbedovertrekken, badlakens en woonaccessoires verkoopt. Totaal iets anders dan de luxe wereld van diamanten en kostuums.

LEES OOK: Deze 9 banen lijken fantastisch, maar vallen in de praktijk behoorlijk tegen